Thursday, November 25, 2010

..::KUKATAKAN INI PADAMU::..



Dulu, ketika aku di bawah

Hatiku dan tindakanku sering memberontak

Arahan pimpinanku sering kupersoal

Mengapa begini bukan begitu

Mengapa aku bukan mereka

Sedang bukan aku tidak punyai masa

Bukan aku tidak punya upaya

Cuma aku yg tegar

Enggan membuka pintu hatiku

Untuk cuba memahami dan mengerti

Erti sebuah amanah

Erti sebuah tanggungjawab

***

Tetapi kini

Pabila aku berada di atas

Baru kumengerti sedalam-dalamnya

Mengapa begitu bukan begini

Mengapa aku bukan mereka

***

Ketika kucuba menjelaskan pada mereka

Kudapat melihat mereka persis diriku dahulu

Yang teragak-agak mahu berkorban

Yang berkira-kira mahu menyumbang

Sedang aturannya

Jika kita ikhlas, ganjarannya bukan sedikit

Tuhan juga sedang menilai

Adakah kita turut sama memberi sesuatu untuk agamaNya

***

Justeru aku kan terus menyeru

Pada mereka pada semua

Satukan hati kita

Kerna kuyakini dengan hadaf perjuangan ini

Bukakan hatimu kawan

Lapangkan dadamu rakan

Hulurkan tanganmu pegang erat tanganku

Mari bersama kita meniti perjalanan ini

Biar payah, itu fitrah

Kita sentiasa saling menguatkan

Jika ada yang rebah, jangan tergugah

Kerana ada seribu tangan sudi membahumu dari belakang

Yakinlah dengan janjiNya

***

Mengapa kukatakan ini semua padamu??

Kerana masa depan Islam tercinta ini

Tergalas di atas bahu aku dan kamu!


by : Nurul Hafiza Mohd Azmi, Tahun 3 Perubatan Conventional, Universiti Mansurah , Egypt

No comments: