Tuesday, May 5, 2009

tercalarkah maruah malizi??!


assalamualikum w.b.t...

pertama kali aku menjejakkan kaki ke Maktabah Mubarak....alhamdulillah...tpt yg cantik & tenang..library yg berdekatan dgn sg.Nil..aku memilih utk duduk di sebelah sekumpulan pelajar yang memakai niqab (hanya nampak mata sahaja)...Ditemani fatin dan yati yang duduk tidak jauh dari aku....iman...kauthar dan fateha hilang ntah kemana...mengambil angin luar mungkin....

Habis menyiapkan 2 soalan pass year...aku disapa oleh egyption yang duduk disebelahku...
"daa zamiluki?" (itu kawan kamu)....aku jwb"aiwah..zamili" (ia..kawanku)..aku merenung ke arah kawan aku yg ditunjuk oleh egyption td....mmg depa kwn aku...aku knl depa...tapi kondisi mereka tdk menyenangkan "arab2" di situ... mana taknye....sorang laki...sorang pompuan...duk rapat2... rapat sangat...kemudian....egyption td yang bernama syaima' bertanya lagi... "Hua ahuha wala sdq?" (laki itu abgnye atau kwnnye?)...spontan je aku jwb "sdq".... kemudian...dia tye aku...."knp kamu x tegur mereka?nahnu muslimah.." aku terkedu....

“Barang siapa antara kamu melihat kemungkaran hendaklah dia cegah dengan tangannya. Jika tidak berdaya hendaklah dicegah dengan lisannya dan jika tidak berdaya hendaklah dicegah dengan hatinya dan mencegah dengan hati adalah tanda selemah-lemah iman.” Riwayat Imam Muslim

apakah aku sudah biasa melihat fenomena spt ini?sehingga tdk terkesan dlm hati ini perkara2 blh membw kpd kemurkaanNya?Ya Allah...berdosanya aku.... melihat saudaraku sendiri.....smmgnye aku patut tegah mereka...sudah menjd tanggjwb aku..aku akan disoal kelak di akhirat jika aku tdk menegah mereka...apakah mereka igt ni malaysia ke??negara sekularisma...(sbnrnya x kire kat mana kita berada tp kita mst mengikut syariat yg tlh ditetapkan oleh Allah)...tp sini adalah mesir...bumi barakah...bumi anbiya'....apalah sgt msia jika hendak dibandingkan dgn mesir ini. ...

pada aku...kalau hendak buat study group buatlah...islam tidak melarang kita utk menuntut ilmu...dalam satu kelas pon ade lelaki dan perempuan...tp pepandaila jg batas...ini bukan main rapat lagi...egyption kat sebelah ni pula menggesa aku seolah2 menyuruh aku menegur mereka dgn segera... semua org arab yg ade kat meja aku pandg kat arah "couple" tu...mcm mengutuk kot...aku yg rase malu....persoalannye knp aku yg malu?knp bukan mereka??!!! tapi.....

"ana mush qawiy...mumkin nti tigi ma'aya?"aku menyuarakan kpd syaima'...okeyh...cukupla stakat ni....peristiwa yg berlaku selepas itu sgt2 bermakna bagi aku...satu perasaan mcm zuuk menyelinap dlm jiwa apabila syaima memegang tangan aku slps aku ditemani syaima' memberi "sepatah dua kata" kpd depa yg duk terkepit tu(sbnrnye syaima nak menegur mereka tp die xtahu ckp melayu..haha)...emosi aku sedikit trganggu utk meneruskan pembelajaranku di maktabah tu...ntahla...aku rasa maruah sbg seorg malizi tlh tercalar...bukan aku sj...fatin dgn yati turut rasa malu krn org arab di meja kami seolah2 sedang mengutuk2"malizi"....kerana nila setitik..rosak susu sebelanga...

"kamu adalah sebaik-baik ummat yang dilahirkan untuk (kemaslahatan) manusia,kamu menyuruh kpd yg ma'ruf dan mencegah dari yang munkar serta kamu beriman kepada Allah"(surah al-imran:110)

sebelum syaima' dah kwn2nya meminta izin utk pulang dulu...die pesan kat aku dan yang lain..."du'ai ila zamiluki"(doakan utk kwn kamu itu).sekali lg aku terkedu...aku yg sebangsa dgn dak couple tu pon tak terlintas langsung utk berdoa inikan pula syaima'..ya..islam tidak mengenal bangsa...usia...warna kulit...rupa dll....aku harus berterima kasih kpd syaima'...tanpa die..aku langsg tiada kekuatan utk berbuat ape2... imanku adalah yg selemah2 iman....kalaula "couple" td baca ape yg aku tulis ni...moga tersentuh hati korg berdua dgn usaha syaima'...kalo nak ikut usaha aku...apalah sangat ...usaha syaima adalah usaha yang bersungguh2 sbg seorg muslim untuk saudara seislamnya..saling igt memperingati..kalo ikutkan buat ape die nak nasihatkan org lain...jaga diri sendiri sudey...tapi..itulah perintah Allah buat saudara semukmin....syakir awi giddan syaima'... dan semua ini dtgnye dr Allah Yg Maha Pengampun...

p/s:aku juga manusia biasa yg x terlepas dari melakukan dosa...

: peristiwa ini berlaku pada 5/5 selepas asar(mane tau "couple" tu bace ni)

Tidak sempurna iman seseorang melainkan dia mencintai saudaranya,sebagaimna ia mencintai dirinya sendiri

7 comments:

budak mansurah said...

jgn teragak2, bila nmpak aje couple...terus tegur..jgn rasa malu sikit pon. x kiralah diorg tu senior @ jr. diorg yg spatutnya rasa malu buat mksiat.

tp nk tegur tu gunalah cara plg lembut...bg salam, tny nk g mana...n nasihat dgn penuh b'adab. kalo bleh ajk perempuan tu beralih jap..pastu baru bg nasihat, (kalo bg nasihat depan2, malu plak dia dpn awek dia), n yg ptg skali...kta b'doa supaya Allah bg hidayah kt diorg. sama2lah hidupkan budaya nasihat menasihati, jgn hrpkan senior shj yg tegur...adik2 jr pon kna main peranan x kira laki or prempuan.

jgn sesekali malu or takut.
igt...kalo budaya couple or dating menular di Mansurah ni...salah siapa?? heh..tudinglah jari ke muka kita sendiri.

Anonymous said...

salam...kak wana..same2 lah kt hadapi nye..same lah gan ana..peristiwa tu selalu terjadi pada kt2 ni..hehe..same2 kt kuatkan dr kuat dr,iman,dan kuat kan pengaruh..utk banterasnye...hermm....rabbana sahilna...rabbana zolamna anfusana...minta2 sume org pon ad niat dan nk mmbanteras masalah ini...insyaALLAH...maaf lah coretan xdirancang...wasalam..:)

wardah safwah said...

ward--budak mansurah

em...baiklah..i/Allah kita cuba perbaiki sama2...

"sesungguhnya ramai org yg mampu berkata2 ttp sedikit yg mampu bertahan dlm beramal, ramai pula drpd yg sedikit itu mampu bertahan ketika beramal ttp lebih sedikit dari itu yg mampu memikul bebanan jihad yg sukar dan berat" -imam hasan al-banna

~sama2 kita renungkan~

wardah safwah said...

ward--anonymous (mcm kenal je)

w'salam...

i/Allah dik sume ade niat yg sama utk amar ma'ruf nahi munkar tapi utk melakukan kerja dakwah ini memang perlukan kekuatan yg luar biasa...itulah hamba2 Allah yg terpilih utk berjuang di jalanNya.. moga kita tergolong dlm golongn da'ie yg cemerlang.

dan spt yg "budak mansurah" katakan...doakan utk kawan2 kita... bukan sahaja di mansurah ttp di seluruh pelusuk dunia termasuklah diri kita yg tak terlepas walau sekelumit drpd melakukan dosa...wallahu'alam ...

~strive for excellent~

dealova said...

adeh..
saya mcm dpt agak sape...
tp tu la..x berpeluang lagi utk menegur. sbb diri ini juga blum ckup sempurna...=(

~k.ha~ said...

salam...
hurm, br terbaca post awk...
cam cun jer klau sebar2kn ke sluruh alam. ngee~
buat pringatan bersama~

izinkn akk amik story ni,
n ubah ikut citarasa akk yer?
insyaAllah, akk kekalkan idea asal...
so that sume org taw
tugas mmbanteras itu hak semua
selagimana die mmegang kalimah tauhid
sbg rukun hidup dia...

sama2 kite kuat mnguatkn antara 1 sm lain

wardah safwah said...

to k.ha :

okies kak..
x kesah la akak nak buat novel macam k.aimi nabihah ker..ops..tersedak k.aimi...

--balik msia nnt nak cari novel k.aimi...ngee**

--tapi kak...yg ptg mesejnyer sampai ye...

p/s: kalo ikut criter sebenar... syaima x ikut saye sampai gi kat budak tu pon...die berenti separuh jalan...spy budak perempuan tu x malu.... uslub dakwah bil hikmah??!!em...