Sunday, May 31, 2009

..::angau laskar pelangi::..




PADA SUATU PETANG.....

fateha : wana...tengokla crite ni....naikkan semangat study...bagus nih..
wana : alaaa...cd ni wat masalah....nanti2la....

akhirnye...setelah "bengang"(baca : tension) dengan paper biochem.... aku seolah2 lemah utk menghadapi paper2 seterusnye.... ade yg mengambil langkah utk melihat movie (bukan drama).termasuk aku.... laju je bukak youtube...---laskar pelangi---

akhirnya aku tamat pon crite tu... =)

antara benefit yang aku peroleh ialah....

-hidup ini sangat bermakna jika banyak memberi....jadilah orang yang selalu memberi...bukannya menerima...

-tuntutlah ilmu walau apa jua cabaran yang mendatang...

-untuk berjaya..tiada jalan lain melainkan dengan usaha..

-tidak kira anda berada di esde(baca : tempat blaja) mane2...yg ptg usaha utk belajar dan buat yg terbaik..

" Allah does not required us to be the best..but He want us to do our best & He will take care of the rest"

-banyak lagi daa..

aku jadi malu....bila melihat kesungguhan pelajar2 dalam film laskar pelangi itu sbb walau dengan serba kekurangan...mereka tetap bersekolah...aku juga kagum dengan ibu bapa mereka yang bertegas dan ingin menyekolahkan anak2 mereka.... mari sama2 kita bandingkan diri kita dan orang yang hidupnya susah (muhasabah).... wallahu'alam...
____________________________________________________________________

USAHA

untuk yang terbaru ini...adik Nik Nur Madihah yang merupakan pelajar terbaik SPM 2008.. beliau yang merupakan anak sulung seorang nelayan telah membuktikan bahawa orang yang hidup dalam seba kekurangan juga mampu lakukan yang terbaik...

benarlah kata2 motivator yang pernah memberi talk ketika aku form 2 di SMKA TAHAP... (dr.Raja kalau x silap)--

"kejayaan dimiliki oleh insan biasa yang berusaha secara luar biasa"

Untuk pengetahuan semua..adik Madiha ini pernah manyalin sebuah kamus daripada kawannya kerana dia tidak mampu membeli kamus (sumber:akhbar berita harian)...Ya Allah.. Subhanaallah... kagum betul aku dengan adik ni....tinggi sungguh semangat menuntut ilmu dia... sedangkan aku(kalian juga mungkin)...kamus kat rumah tu xde orang nak buka...aduyai... gambar: madiha bersama ibubapanya

entri ringkas kali ini sekadar ingin memuhasabah diri dan menaikkan semangat sahaja... aku jadi angau dengan cerita laskar pelangi....

saranan: tengokle citer ni kalo belum tgk lagi...tgk waktu petang la... =)

msg in inbox:
"andai kita menghitung semula usaha kita, mungkin x mampu kita tersenyum, namun bila kita mengenangkan rahmat dan kasih sayang Allah kpd hambaNya, senyumlah..yakinlah..teruskan berdoa..lakukan yang terbaik...maan najah fil imtihan fid dunia wal akhirah"
-kak ibah(kmPh)-8/11/2007

6 comments:

OyOp said...

da lame da tgk..mase zaman wat a level dulu lg..mmg best! tip top! da tgk cite pensel?? yg ni byk gak ar pengajaran dy....

wardah safwah said...

to mr oy0p

zaman a level,..
taun lepas kan..
haha...bagus2...
aku lambat sket...
datang mesir br dgr citer ni...

pensel??--i'll found it...

*study wana oit*

Fakir Muhammad said...

oh, filem dia nh macam dalam buku dia kan?? buku 1 masa kecil dan buku 2 masa dewasa.. kesimpulannya, laskar pelangi tak hanya mengajar usaha utk mengejar ilmu semata-mata, but also the reality of life and how people accommodate with it to strive a better life..

fatihah said...

salam cek wan..
hehe..
tu la eden da kat0 tgk awal2..
ekau tamau d0nga..
hihi..

b0le tahan kan crite tu??
tp sy paling terkesan kisah lintang la..
seorang anak nelayan yang diberi kepintaran luar biasa dari Allah tp akhirnya terpaksa menyara keluarga slps ayahnye hilang..

tp die xde merungut pon kan..

n semangat die x penah pudar..
tp diturunkan pule dlm diri anak die..

*sorry sedikit skema..tp lintang mmg buat sy berfikir semasa n selepas sy tgk cite nie*

siyes..nt layan pensil gak..
sy da tgk trailer,tp lom smpt tgk full..
n nmpk cm best gak..

papepon hbeskan exam dlu ye cik wan..

*pdhal bru hbes lyn horror movie td*

haha.

habes.

sori panjang sgt.

sape suh sy komen.

haha lagi.

n_n

wardah safwah said...

to fakir muhammad:

owh...ade buku...
xtau la plak..
yup...stuju2..
strives for a better life...... and strive for excellent...

*curi motto smap jap*

wardah safwah said...

to faTihAh :

em...kalo dalam byk2 watak...memang paling terkilan dengan lintang...

kecik lg dah kene sara keluarga... terpikir gak cg.mus xnak tolong die ke?? at least ajak tinggal umah ke...sian sangat...

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya....--ila akhir..
(1:286)

em...kite betul2 kene syukur dengan ape yang kita ada... ujian kita tidaklah sehebat pelajar pesisir... tetapi Allah tahu ape yang kita mampu...dan ape yg kita tidak mampu....

fateha....

pas exam cari pensel lak ea...

one more request...

teman gi ......

ngee--sape suh ajak nengok horror movie...

study2....