Sunday, April 19, 2009

tanpa DUIT aku x boleh berjaya!!

assalamualikum w.b.t

"siapa yg presentation die paling baik, kumpulan die akan dapat hadiah"kata ustazah Sa'adiah(rindu kat ustazah =P), ustazah yg mengajar Pendidikan Syariah kelas 5 Neptune(kelas aku ni)...... aku masih igt lagi wajah khadijah, zakiah & Aisyah(insan terpilih utk present dgn aku).....ye..aku tahu masing2 berharap agar dapat melakukan yg terbaik utk present nanti.....

"lusa dah kene present.....kalo nak menyampaikan ayat dlm buku je...xde istimewanye presentatn ni....baik baca sendri....mahjung paper dah siap...tinggal nak buat ayat je....aku ni bukanlah jenis yg petah berbicara.....tapi bila tgk sahabat2 se'group' aku berusaha bukan main lagi....aku jadi cuak...sbb takut menghampakan mereka yg mengharapkan terbaik...huhu...

pada hari presentation : (aku x igt tajuk presentation tu....ape yg aku igt adalah....)
bile turn aku present kat depan....aku mintak whiteboard marker drpd ustazah....pastuh aku tulis perkataan DUIT kat whiteboard dgn besar....(penuh satu whiteboard tuh)....pastuh aku tanye satu kelas....
"siapa ade bantahan kalau saya ckp jika kita nak berjaya kita perlukan DUIT"....senyap sepi kelas (krik krik...bunyi cengkerik..hehe)...aku x sangka plan last minute aku adalah macam tu sbb aku ni terkenal dgn sikap pendiam(betulker...) tapi happening kot...(ikut tempat la..)

tetiba ade yg respon....tapi seriusly aku dah x igt sape....katenye tanpe duit pon kte blh berjaya....pas2 ade yg merespon lagi....lagi..dan lagi...membantah ayat penyataku......aku puas sbb inilah yg aku mahu.....kemudian....aku amik marker td dan tulis:

Doa + Usaha + Iltizam + Tawakkal =skor 12A1

maka ramai yg mengeluarkan nada 0o0o0o0o0o0o0o daripada bibir masing2.... aku igt mnemonic ini adalah yg pertama ttp selepas tamat skolah , mnemonic DUIT ini dah famous.....
dan krn mnemonic inilah group aku dapat ranking ke2..(sbb yg pertama ustazah bg kat pljr lelaki yg kne present sorang2)...at last....semua group dapat hadiah...hehe....

cerita kat atas ni saje2 nak mengimbau kenangan lame kat skolah dulu....tapi ape yg nak ditekankan...DUIT lah....sememangnye tanpa 'duit' kite x blh berjaya.....

Firman Allah s.w.t : "Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Ku perkenankan bagimu.Sesungguhnya orang2 yg menyombongkan diri dari menyembah-Ku, akan masuk ke neraka Jahannam dalam kaedaan hina dina" [Ghafir 40:60]

Doa sahaja tanpa usaha bukanlah penentu kejayaan....sbg seorg muslim kita mestilah berusaha ke arah kejayaan....dan bersungguh2.....kemudian, yang terakhir adalah meletakkan sepenuh harapan kpd Allah s.w.t. yang menentukan segalanye...

Firman Allah s.w.t : "Cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah sebaik2 pelindung" [al-imram 3:173]

antara wak2 dan tempat2 yg mustajab berdoa adalah
-satu pertiga akhir malam
-selepas solat fardhu
-hari arafah
-antara azan dan iqamat
-ketika hujan
-ketika sujud di dlm sembahyang
-satu wak2 pd hari jumaat
-dan byk lg....

kini musim peperiksaan....kpd sahabat2 di msia yg sedang menduduki peperiksaan.... maan najah fil imtihan diucapkan..kpd sahabat2 seperjuangn di ardhul kinanah ini...."never lost ur hope till the end of ur life"--dr.Essam

(forward ym):
Ya Allah, beriknlah kami ksmptn waktu untk memohon dariMu..anugerahknlah kjyaan dlm peperiksaan final kami ini..anugerahknlah kjyaan kpd smua rakan2 kami..jgn ada antara kami yg sedihnya sndirian..andai telah tulis d luhmahfuz akan kegagalan kami maka ubhlah mnjd kjyaan..Engkau yg Maha Agung, mudah2 an kptsn fasa ini lbh cemerlang dr sebelumnya..Kjyaan mengiringi kami..berkatilah ilmuMu kpd kami agar dpt d manfaatkn ke jln Mu yg di redhai..aminn..sbr2 kn doa ini, mgkn ada di antara kta yg doanya d makbulkan Allah..Insyaallah

5 comments:

Fakir Muhammad said...

salam.. hehe..

eh, korang panggil Fukaihah Zakiah, Zakiah ek?? huhu.. xpernah dengar pun..

D.U.I.T =
Doa + Usaha + Iltizam + Tawakkal

"OOOOOOOOOoooooo"

hahaha..

reminisce those memories really sweet things to do during this period of tension. :P

aya harith said...

gud lak, wana...

wardah safwah said...

to fakir muhammad:

w'salam...

sebenanye kat mesir ni sy sorg je panggil die Fuu...org lain semua panggil die zakiah...

=)
lbh manis dan sedap kalau guna zakiah sbb ade makne...betulkan fuu?
hehe

wardah safwah said...

to aya harithudin:

afwan giddan

=)

炒米粉Ken said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社