Tuesday, September 2, 2008

5 days left.....


Tatkala melihat pemandangan di luar rumah....tika itu juga saya akan rasa hiba....hiba kerana tidak lama lagi saya pasti merindui suasana ini....

Soalan yang biasa ditanya oleh sahabat2 ketika ym adalah...'wana,x sedih ke nak gi jauh?'huhu...siapala yang tak sedih kalau tak dapat beraya dgn keluarga...mungkin inilah tarbiah buat diriku...berjauhan dgn family & sahabat 'sepermainan'....namun antara yang dapat menguatkan hati ini utk meneruskan perjuangn adalah...

Imam syafie"aku tak tahu satu yg lebih mulia slps ilmu halal & haram , melainkan ilmu PERUBATAN, namun ahli kitab telah mengalahkan kita dgn menguasainya'(Muqaddimah Tahqiq, al-Risalah imam Syafie)

Saya masih terigt peristiwa untuk mendapatkan pasport drpd Excess corporation(agen umrah)... amat sukar...mcm2 insiden yang dilalui sepanjang proses mendapatkan semula pasport... seminggu sy tiggal bersama keluarga pakcik sy di bangi...saya amat terhutang budi dgn mereka sekeluarga....hampir seminggu saya menghabiskan masa dgn bermain bersama sepupu saya...she's very cute person....isn't it??huhu..rindu nak cubit pipi die....

To my beloved mum.....i love u so much....yang byk memberi dorongn utk meneruskan pelajaran....segala jasamu hanya Allah saja yg mampu membalasnya.....moga citaku dan harapanmu tercapai jua....amin....

Kini hanya tinggal 5 hari....dan sudah pasti saya akan memanfaatkan 5 hari ini sebaik mungkin...

Sepanjg kita berpuasa ni sama2lah kite segera berbuka(tunggu azan dlu tau)..

Dari Sahl bin Saad as-Saadi berkata bhw Nabi s.a.w bersabda" tidak henti-hentinya seseorang itu berada dalam kebaikan selama die segera berbuka puasa(apb masuk waktu)"-HR Bukhari,no 1957..

Dan bangunla utk bersahur walaupun hanya seteguk air...

Dari Anas ibn Malik,bhw Nabi s.a.w bersabda:"sahurlah krn dlm sahur terdapat berkat"-HR Bukhari,(no 1923) n Muslim(no 45)




5 comments:

DAN said...

syazwana,

nak ke mana?

wardah safwah said...

nak gi berjihad...
tuntut ilmu...
di bumi barakoh...

mcm kamu juga rasydan...
tp tpt yg berbeza... :)

johana,zul,aiman,munirah said...

Assalamualaikum...
Hai Wana, apa khabar orang Egypt? Class dah mula? Ingat2lah kami sekeluarga di M'sia ni. Selamat berpuasa dan selamat belajar. Until next time.

wardah safwah said...

spesel to mrs johana.,mr.zul.. munirah & aiman...

w'slm..
wana shat alhmdulillah...hrp seisi rumah disana sihat jua..

klas mula 21/9..hr ahad...wana dah stat beli buku utk kuliah...

doakan semuanya baik2 saje disni ye..trima kasih byk2 tlg wana dr awl.terutama kes nak dptkan pasport tu..huhu..wana xkan lupa.....hanya Allah shj yg mampu balas jasa kalian..

oklah..selamat puasa dan slamat hr raya...

mizbi said...

assalamualaikum..

alhamdulillah.. walaupon tak sempat saya berjumpa dgn saudari tp berdasarkan ajk2 abim saya seperti intan dan azmi, mereka amat mengenali saudari..

selamat meneruskan usaha dakwah..

perjuangan seorang individu yang istiqamah lebih baik dari pd perjuangan 100 manusia yang sekadar seketika( abul a'la almaududi)

selamat berpuasa dan mencari keberkatan ramadhan yg tinggal sisa2 sahaja..

insyaallah..