Monday, March 31, 2008

background sekolah ptg ke???

ASSALAMUALAIKUM...W.B.T......



budget tym kejap je nak post kat blog ni...pastu nak stadi lak....pastu nak sediakan nama ajk surau muttaqin...tuk sijil...br dpt order dr pak imam..huhu..sape la ek...



berdsrkan tajuk kat ats ni...yg nak jadikan sedikit perbincgn....betul ke bckground sekolah tu melambgkan peribadi @ sifat seseorg??erm..berdasarkan pengalaman sy sepnjg duk kat matrik ni....backgrnd skolah x penting....stuju tak??



Masing2x ade opinion tersendiri...for me...seseorg yg walopun dlu skolah agama....pkai tdg labuh...songkok..kopiah..or wateve.....tetapi x semestinya dia istiqamah dgn ape yg dia wat kat skolah dlu bile dah tamat skolah...for example: kat skolah dlu cegah kapel...ttp bila kuar skolah...die yg kapel.(nau'zubillah..).. so...x sume bdak skolah agama istiqamah ngn ape yg dipraktik ms kat skola dlu...betul ke??dengan kate lain....kita xleh nak kate sume budak ex-skola agama alim dan wara'??....(ungkaplah kebenaran walopun ianya pahit)



sy ade sorg sahabat...pakai tdg labuh.... sy tanye die.."dlu sekolah mane"..die jawab.. "skolah bese je...SMK...." sy tanye lg..."ms kat skola dlu memang pkai tdg labuh ke??" die jawab "x pernah pon..1st tym sy pakai tdg labu ms pendaftrn kat matrik ni"...Subhanallah... kuatnye die... sy amat kagum dgn pendirian die...dan sy x pernah tgk die pakai tdg lain slain tdg labuh... (adakah sy mampu menjd sepertinya???)-dalam hati tertanya2...tepuk dada tanye iman...



Drpd kisah benar di ats...sy boleh katakan yg bckground sekolah x blh melambgkn peribadi seseorg...x semestnya stdnt skolah bese x blh buat ape yg diamalkn oleh stdnt skolah agama... mari kite kaji ape puncanye berlaku gejala ni.....



from my research(mcm wat thesis lak...hehe)..byk sebab berlakunye gejala ni...sy xkan snaraikan sume coz ms limit...in short...pentarbiahan adalah PENTING!!.semua umat perlukan tarbiah dan juga tazkiyatun nafsi.... lojika yg mengatakan org yg tinggi imannye x perlu kpd tarbiah adalah tidak benar... ini krn iman manusia boleh bertambah dan berkurang...



sabda Rasullullah s.a.w..."Sesungguhnya iman yg brada dlm hati kamu menjd lusuh seperti mana lusuhnya pakaian. olh itu, mohonkanlah dr Allah Ta'ala spy die membaharui iman dlm hati kamu" -riwayat al-Tabrani dan al-Hakim



tarbiah juga tidak dikhususkan kpd plajar skolah agama je...cuma ia adalah bonus bg plajar alirn agama krn terdedah kpd proses tarbiah yg lebih....berbanding skolah bese...(melalui usrah... kuliah maghrb...etc)



sy sendri merupkn ex skolah agama dan sy akui bahawa ilmu agama sy masih lg cetek.... basic family sy tidaklah terlalu kuat agama...dan sy mengambil inisiatif mentarbiah diri sy ketika bersama dgn sahabat2 di kmph....merekalah yg slalu igtkn sy jika sy lalai dan leka...maklumlah.. sahabat adalah insan terdekat dgn kita setelah berjauhan ngn keluarga.... Acuan yg dibentuk masa matrik ni akan membentuk dri sy apabila tamat matrik nanti.... As a human...sy x blh yakin dgn ape yg sy katakan td...oleh itu......back to de main point...tarbiah harus diteruskan....

masa ni sahabat masih lagi memainkan pranan yg ptg...berhubung dan saling igt meingati.. walopun duduk berjauhan...tetapi ukhwah tetap berterusan..sahabat ibarat jauh di mata...dekat di hati...(sastera skali skala..) :)



alarm dah berbunyi...tandenye sy kne stop sampai sini dlu...konklusinye.. utk sesetgh perkara, sy x brape stuju utk i'rab atau mentafsir peribadi seseorg brdsrkn bckground skolah dulu... tp ianya satu kelebihan tuk stdnt skolah agama utk mendekatkn diri dgn Yang Maha Esa dan mendalami ilmu agama... Marilah bersama kite mohon petunjuk dan hidayah dr Allah agar sentiasa dipeliharaNya...



P/s: ini adalah pendpt dr sy yg hanya sorg hamba yg hina....oleh itu jika ade yg perlu sy perbetulkan...maka bolehlah kemukakan...sy mengalu2kan pandgn dan kritikan kalian...
Hidayah adalah milik Allah tetapi sbg hambaNya kita harus berusaha mencarinya.....






14 comments:

عين المرضية الأندلسي said...

Assalamualaikum

Dinda Wardah Safwah,

Blog yang baik saya kira. Teruskan dengan pengisian mendidik jiwa.

(serba salah sahaja akak nak komen di sini) Sebetulnya bukanlah saya ini orang yang layak untuk berkomentar. Sedikit-sedikit insyaAllah.

Artikel ini, motifnya ada. Isinya juga tidak kurang jelasnya. Ya, saya bersetuju dengan penulis. Hatta di peringkat universiti sekalipun perkara ini menjadi pertikaian ramai pihak. Suka untuk saya menyokong bahawa tarbiah itu perlu. Bahkan iman itu sendiri adalah tarbiah.

Selain kesedaran daripada diri sendiri, kesedaran yang dipupuk oleh sekelilingnya amat diperlukan. Berdampinglah dengan orang soleh, moga iman kita juga terdidik bersamanya. Ketahuilah bahawa perjalanan rohani itu perlu dipimpin, perlu ditarbiah selalu.

Kepada dinda penulis,
Teruskan berdakwah dengan pena. Sedikit sebanyak, latih diri menerapkan lebih banyak nilai murni dalam penulisan; kerana ini dakwah kita. Tidak langsung; kaedah penulisan kita itu juga dakwah. Saya kira untuk waktu mendatang, kita sama-sama usahakan memelihara bahasa yang kita gunakan untuk berdakwah ini. Kurangkan 'rojak' berbahasa. Pelihara nilai ini juga adalah perkara murni.

Tambahan lagi, kita mahu berdakwah, kita harus serius. Kerana dakwah itu berdiri atas keseriusan. Serius dan tenang (bak kata Hassan al-Banna). Jadi, bila berdakwah dengan pena; perlu seriuslah 'berpena'. Tulis betul-betul, tulis dengan serius. :)

Tahniah atas kesungguhan 'membaca masyarakat'. Moga Allah berkati. Selamat maju jaya.

wardah safwah said...

syukran jazilan ukhti ainaa...
insyaAllah..sy akan perbaiki...
bila byk berfikir saya rasa bertambah matang..

Busyro said...

Wardah Safwah...barakallahu fiik
dalam tulisan enti kat atas ni,ada ckp org yang dulu kat sek cegah kapel,tapi bile kt luar(da masuk u)dia la plak yg kapek sana-sini..mmg xdinafikan,tapi ada jgk kisah lucu,kisahnya begini,sahabat ana ni nikah khitbah,jadi kahwin dia xla heboh sgt,mase nak jmpa pasangan dia kt KL sentral,tetibe ade kwn2 yg mmg xpuas ati dgn dia ni nmpak dia tgh "dating"! hahaha,heboh cite dia dating,dia ni plak tergelak je bile dgr cerita cmtu...nmpak cm kapel,tp da kwen,nikah khitbah ni lain cket

..::بشرى::.. said...

Wardah Safwah...barakallahu fiik
dalam tulisan enti kat atas ni,ada ckp org yang dulu kat sek cegah kapel,tapi bile kt luar(da masuk u)dia la plak yg kapek sana-sini..mmg xdinafikan,tapi ada jgk kisah lucu,kisahnya begini,sahabat ana ni nikah khitbah,jadi kahwin dia xla heboh sgt,mase nak jmpa pasangan dia kt KL sentral,tetibe ade kwn2 yg mmg xpuas ati dgn dia ni nmpak dia tgh "dating"! hahaha,heboh cite dia dating,dia ni plak tergelak je bile dgr cerita cmtu...nmpak cm kapel,tp da kwen,nikah khitbah ni lain cket

Jejak Firdausi said...

Salam'alaik...

Juz sebagai komentar bersama

Kupasan cerita yang menarik minat anak muda hari ini untuk membacanya..terutama bagi meraka yang menelusuri jalan2 dakwah...Alhamdulillah kupasan wardah tu sedikit sebanyak membuka minda terutama dunia mahasiswa betapa hari ini mesayrakat pelajar tak boleh kita nilai melalui backgroun sekolahnya...Jelas.Terang lagi bersuluh.Bilamana kita berbicara soal tarbiyyah, ianya bukan lahir dari mana kita datang (background sekolah)...Tapi ia lahir daripada penghayatan kita terhadap apa yang kita terima selama tempoh tarbiyyah itu berlangsung...Mungkin kritikan ini ana tujukan untuk diri ana sendiri selaku insan yang lahir dari sekolah sekular..Tapi lebih ana fokuskan pada mereka2 yang sebenarnya telah lama berjinak dengan dunia biah solehah di alam persekolahan (Sekolah2 Agama)tapi luntur peribadinya bilamana menjejakkan kami ke alam kampus...Kenapa?? dan kenapa ianya terjadi??? Seharusnya dan menjadi kewajipan ke atas mereka2 yang telah di asuh dan dididik dengan ilmu agama sejak foundation lagi menjadi front liner atau memimpin barisan hadapat dalam persatuan2 ISLAM atau badan2 kerohanian di kampus...Kerana apa?? Kerana mereka2 ini telah mempunya sekurang2nya basic agama yang kukuh berbanding dengan mahasiswa lain yang pada hemat ana ramai di kalangan pemegang2 proksi terdiri dari mereka2 yang bukan berlatarbelakangkan sekolah agama...Kan aneh jadinya..Pelik.Tapi reality.Dan kita perlu terima hakikat ini.Sekalipun pahit untuk ditelah...Dari pandangan peribadi ana sendiri terdapat beberapa kategori insan2 yang unik ini..Maksud ana dari segi kehendak mereka untuk terus berbakti untuk ISLAM dan menyeru manusia lain ke jalan kebenaran.

1.Insan2 ini lahir dari pentarbiyyah yang mantap diperingkat sekolah lagi.Ramai sahabat2 ana yang lahir dari KISAS (contoh sekolah agama) kini menjadi pejuang ISLAM yang memimpin barisan2 hadapan gerakan mahasiswa.Tidak kiralah samada dalam atau luar negara.Apa i=yang ana lihat mereka2 ini amat2 menghayati ILMU dan juga tarbiyyah yang mereka terima sejak di alam remaja sekolah lagi.Mereka pejuang yang mantap.

2.Yang kedua ini mereka2 yang lahir dari background sekolah yang asas iaitu pendidikan dan pentarbiyyah yang diterima langsung dari keluarga2 yang berlatarkan agama yang kukuh.Sekalipun mereka2 ini bukan lahir dari sekolah2 agama, hanya melalui orientasi pelajaran sekular, namun kesan didikan yang sempurna dari kelearga menghasilkan jiwa mujahid dan mujahidah yang sanggup meneruskan perjuangan di alam kampus.Mereka pencetus gelombang mahasiswa.

3.Yang ketiga nih agak spesial sikit.Sebab kedua2 ciri di atas mereka tidak pernah lalui.Bukan datang dari tarbiyyah sekolah agama , dan bukan juga lahir dari hasil semaian keluarga tarbiyyah. Mereka2 ini lahir dari atas 2 sebab yang besar..

>>Yang satunya, platform usrah2 yang dibina oleh certain mahasiswa2 ISLAM kampus yang merasakan usaha melahirkan ikon2 ISLAM ini perlu diteruskan bagi menjaya ummah yang muslih di masa hadapan dan bagi meneruskan generasi pejuang2 kampus.Pendorong yang kuat ini meyakinkan mereka2 yang berada dalam kategori ketiga untuk turut serta.Sekalipun baru mula nak kenal erti kehidupan berlandaskan ISLAM.Mereka ini bakal merubah dunia.

>>Yang keduanya, lahir dari jiwa hijrah yang berbekalkan petunjuk dan hidayah ALLAH.Sekalipun mata2 mereka ini baru ingin mencelik mengkaji agama ALLAH, tapi disebabkan azam dan tekad yang kuat untuk berubah dan menjana perubahan,maka mereka lahir sebagai insan bertuah...Meskipun kondisi diri belum layak untuk memimpin tapi mereka ini kerap mencuba dan terus mencuba untuk kehadapan.Mereka antara yang bertuah dan berjaya.

Ok..jadi ana rasa dari sedikit perkongsian ana tadi, yang mungkin betul dan mungkin juga salah (sbb ana tak wat lagi thesis macam wardah..hehe)memberi ruang dan peluang kpd kita untuk sama2 kita fikirkan, kita berada di posisi mana ketika ini dalam usaha membantu melahirkan lebih ramai jiwa2 pejuang ISLAM...

Andai kata kita yang baru belajar..teruskan tekad kita untuk bersama ISLAM

Andaikata kata kita pemimpin platform ISLAM dikali..Fikirkanlah usaha2 yang terbaik bagi menjana pembentukan generasi2 penerus mata rantai perjuangan Nabi Muhammad s.a.w...Kerana dunia kampuslah yang bakal mencipta sejarah kelahiran pejuang2 ISLAM di luar sana...

So..ana rase cukup sekadar itu..kiranya ada bahasa yang kurang sopan dicoretkan,mohon ampun dan maaf dari kalian..

Sama2 kita berusaha ke arah ikon2 ISLAM yang hebat...

"BERSAMA MEMBANGUN UMMAH"

"MEMBANGUN BERSAMA ISLAM"

Strive for Mardhatillah...

Jejak Firdausi said...

ana mohon untuk copy and paste kan artikel enti ye...

Syukran...


Hakcipta dalam ISLAM milik bersama...
Sama2 kita berdakwah...k

wardah said...

syukran jazilan kpd akh 'jejak firdausi' atas perkongsian ilmu... ianya menambah cabang fikiran ana berkenaan topik ini...

syukran sekali lagi kerana sudi melebarkan isu/topik yang dibincangkan ini sehingga sanggup copy n paste... apalah sgt artikel ana ini...

apapun..ambillah yang baik dan yang buruk buanglah jauh2 :)

OLED said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the OLED, I hope you enjoy. The address is http://oled-brasil.blogspot.com. A hug.

almiski said...

Assalamualaikum buat seseorang yang ku kagumi dari dulu lagi,anti camner?sht x? syukran atas coretan anti yang sangat bermakna. berdakwah melalui pena seprt kak Aina.

cerita anti mengenai kem tu sangat menarik.sama juga dengan ana.tapi ana sebagai peserta. kem ini dinamakan kem WAJA 89 anjuran PURE BASE bertmpat di MANONG,perak.kat sana memang menarik.Kt sana ana berpeluang mengenali ramai ikwah yang berada di semenanjung dan ada juga seorang ikhwah yang berada di Labuan.. Apabila kami tiba di Perak,pelbagai cabaran menanti kami.Banyak aktiviti kat sana, salah satunya yang best ialah Junggle Traking.kami dakii gunung kul 10 dengan brbkalkan cloud9 dan sebj pisang sebagai makanan tengah tenh hari.memang best dan mencabar coz ada cerun yang curang perlu kami tempuhi. kami solat berjemaah dengan mengmbil tayammum di sana . pengembaraan yang memenatkan berakhir pd pukul5 petang.Alhamdulillah kepenatan kami terubat apabila dapat menyejukkan diri dgn mandi sungai. Walaupun kepenatan bercmpur gemra tapi kami tidak lupa kepada tujuan asal kami. iaitu melatih diri walau berada dlm apa jua situasi dan sentiasa brtwakkal kpd Allh.
Pada keesokan pg,kami diarahkan supaya brbaring di padang selepas riadah. brbaring mengadap awan,SUBHANALLAH.cantiknya awan ciptaan Allah.Pada malam tu,sama juga dgn anti, ada nighwalk,pada kul 3.00 pagi,kumpulan ana dkjtkan oleh fasi,setiap kumpulan 5 orang ahli. kami dibekalkan dengan lilin 3 batang dan tidak dibenarkan guna lampu suluh.dengan berbekalkan cahaya lilin didalam hutan,tiada yang tahu nasib kami kecuali Allh. Alhamdulillah dengan izin Allah dan berpandukan arah yan betul,akhrnya sampai juga di empangan iaitu checkpoint terakhir utk nighwalk. lepas tu kami diarahkan beri tadzkirah mengenai kematian. Bayangkan dalam hutan,keadaan yang dini hari mmg menyeramkan.

Selepas tu kami megambil wudukdi tepi empangan tu,ada psrta yang kena pacat hingga melompat2. geli hati rasanya tapi kesabaran amat penting dalam kem ni. banyak lagi coretan yang ingin dikongsi bersama.tapi masa tdk mengizinkan.

Anti,ana nk bagitau sesuatu perkara,Tentang usrah ana kami berpandukan Alquran dan Assunnah. Sebelum ana masuk usrah ana dah check betul2.Ana bukan seseorang yang senang dipengaruhi, dalam halaqah setiap isu di utarakan dgn ayat Alquran. kami bukan dari mana2 jemaah coz kami hanya berlandaskan ajaran islam. kami juga tidak bntuk jemaah coz seakan-akan membentuk Assabiyah. kami ikut kata-kata ustaz Ghazali iaitu jangan main politik dan bntuk jemaah. kami dah ajak AJK surau yang lain tapi mereka tak nak. kami ajak mereka berbuka puasa dengan kami,tapi ramai mereka tak berpuasa. yang ada hanya 3 org sahaja. lepas tu kami dituduh buat sesuatu perkara hanya ahli halaqah sahaja tanpa ajak orang lain. Bagi anti adilkah tindakan sebegini rupa menyebabkan kami dituduh. Murobbi ana memberi nasihat agar terus bersabar."biar kita di tuduh,jgn kita menuduh". hari juga murobbi ana jumpa ustaz Ghazali dan memang dibenarkan utk terus berdakwah.

Kalau kami salah tentu kami disuruh berhenti,tp Alhamdulillah Ustaz benarkan coz tindakan yg adil apabila dengar dari kedua-dua belah pihak.

Hanya Ustaz Ghazali saja yang tahu tentang dakwah kami, ana tahu anti nak tahu siapa murobbi ana dan latar belakang dakwah kami, tapi semua ni private. sama juga dgn anti. harap anti faham.

ana juga sangat kecewa degan sikap anti.anti hanya mendengar dari sebelah pihak sahaja dan terus menuduh usrah kami ni salah. tindakan tu tak wajar. mgkin salah ana juga tak terang sepenuhnya kepada anti. alhamdulillah skarang ana cuba hafal Quran tp sikit je coz baru start.ana doakan anti bahagia di medan UKM. harap anti sentiasa bergerak dalam dakwah dan bersangka baik dalam apa situasi. Dalam surah Alhujrat ayt11.

ana ucapkan ribuan terima kasih coz dapat jua tiggalkan jejak di blog anti. Pesan ana yang terakhir"jaga akhlak,jaga diri, jaga hubungan dengan Allah. Wassalm......

almiski said...

Khas buatmu....
dalam riak wajah ada pancaran dakwah. Dlm tutur bicara ada gema tarbiah. dalam gerak langkah ada semangat mujahidah. kita lupakan wajah yang ayu,kita tinggalkan bicara yang pilu. Kita kaburkan langkah yang lesu. bangkitlah menjulang perjuangan... Tatkala yang hak mendabik megah,kebatilan akur menyembah yag maha kuasa.

Syabas ana ucapkan kpd anti coz banyak brjuang demi dakwah. dirimu tak dapat diungkap dgn kata2, tak dapat digambarkan dengan paras rupa.semuanya tersimpan seribu rahsia.

ana harap anti maju jaya.kat rompin buat ape anti?ikt mak pi kursus ke?

wardah safwah said...

kepada almiski..nampaknya nta dah salah sangka dgn ana...
ana x cakap ianya salah...
xpelah...yang ptg walau di mana kt brd igtlah bhw kita tetap hambaNya....

almiski said...

Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan.Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya.(surah al-Kahfi: 109-110

wardah safwah said...

to almiski

kalau nak tau kisah sebenar...
boleh tanye ust ghazali knp tindakan die mcm tu...

blh tye sendri...jika msh tertye2 la...

as long as da kluar matrik ni...depend la kalau rs msih nak amik tau...

炒米粉Ken said...
This comment has been removed by a blog administrator.