Saturday, December 22, 2007

i'm in dilemma....

assalamualaikum.....kpd sahabat yang dirahmati Allah semua....pertamanya ana ambil kesempatan ni utk mengucapkan takziah kepada fatimah amirah yg baru kehilangn allahyarham bondanya baru2 ini.semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang2 yang soleh....al-fatihah.....
dan kepada fatimah....ana pun seperti walid yang yakin bahawa ant adalah setabah anakanda Rasullullah....(Fatimah)...ini adalah ujian dan tarbiah buat ant....dan apa yang ant rase pernah ana rasa suatu ketika dahulu....percayalah....ada hikmah atas sesuatu yg telah ditetapkan Ilahi.....kuatkan semangat dan teruskan perjuangan ant.Kami sahabat2 sentiasa bersamamu.
dan buat yang lain.....hargailah ibu kita selagi beliau msh hidup.berbuat baiklah dengan mereka..hayatilah lagu segenggam tabah....lagu ini dihadiahkan oleh ukt adilah kpd ana apabila ana juga kehilangan orang yang tersayang.....thanks dilah.....

ok......kembali semula kpd tajuk di atas .....sbenarnya sy skrg dlm dilemma....baru dapat tawaran kemasukan ke matrikulasi pra-perubatan di universitas sumatera utara(usu),indon......
setelah berfikir panjang.... sy buat keputusan utk meneruskan pengajian di matrik pahang......
sayang rasanya utk meninggalkan kmph....tp bukan krn sayang kmph sy menolak tawaran ni..... ada sebab lain yang lebih berpihak kpd kmph......

tapi...sebagai manusia biasa........kadang2 kita akan rasa sgt berbelah bagi......... mungkin ini adalah ujian dr Allah.... diri ini terasa seperti telah melepaskan satu peluang yang amat besar utk bergelar seorang doctor......

akhir kalam...aku akhiri dengan seribu tanda tanya buat diriku sendiri..............

Thursday, December 20, 2007

huhu..lame x update...

assalamualaikum...

alhamdulillah...syukur ke hadrat Ilahi krn aku masih diberi pinjaman nyawa pada hari ini..
betapa besar nikmat yg diberikan walau sekadar nafas sekalipun..... Ya Allah...jauhkanlah diriku dr kealpaan dgn nikmat yg Kau limpahkan ....
Pertamanya...maaf terutama kpd Qis n Ibu krn lame x update blog ni........

mesti Qis nak sgt tau perkembangn sahabat2 di kmph kan......
utk pengetahuan qis yg dirindui n sahabat2 lain....baru2 ni mukaramah(ibu) telah meninggalkan kami.....(suspen je bunyinye...hehe) dia meninggalkna kmph utk melanjutkan pelajaran di damsyik.syria dlm bidang bahasa Arab.....ni yang membuatkan sy kagum ngat ngn ibu ni.....lepasan mrsm.....tiada basic arab.... tetapi semangat cintanya kpd lughah al-jannah ini tinggi membuatkan dia sanggup menghadapi pelbagai risiko yg bakal ditempuhi....apepun...slamat berjuang kpd ibu.... igatlah bahawa Allah sentiasa bersama....... utk tatapan Qis...ni jamuan perpsahan ibu......
masa ni kami wat befday party utk farah suwahida(achu) n maryam skali...sbb tu kek tu diaorg potong same2....
utk yang akan datang ni befday fifi n mahfuzah n nabilah..

ok.....cuti2 ni sejuknye......ni kalau lending dgn kuak lentang tersendiri ni memang bes....kata seekor cicak kpd iguana.....hehe..selingan...

tanggal 31 0gos...ops...silap...ms 18/12....nak balik rumah tp banjir lak....fuh .....pengalaman yg amat beerti....balik naik bot...... bes jugak.... mcm mane la nak balik smule nant....erm.... naik helicopter sultan pahang la jwbnye......

okey...nak siapkan assigment pai.....tp seblum tu mari kite renungkan...Didapati ramai di kalangan kita menggunakan lafaz "MasyaAllah" ketika berhadapan dgn situasi yang tidak disukai atau tidak elok, contoh ketika terlihat gambar2 censored atau bila kita lihat org buat perangai nakal.

Sebenarnya istilah "MasyaAllah" bermaksud ALLAH THE ALMIGHTY atau ALLAH YANG MAHA AGUNG. Mengikut buku "What Do Say" by Kathyn Abdullah, kita menggunakan istilah "MasyaaAllah" bila kita melihat "something nice" seperti melihat bayi/kanak-2 yg comel, ketika menjamah makanan yang sedap, terbau wangi-wangian dan sebagainya.

Jadi pengunaan MasyaAllah ketika berhadapan dgn situasi yg tidak elok adalah salah dan tidak digalakkan. Yg patut kita lafaz ialah "Astagfirrullahhalazim" (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah) ataupun "Innalillah" (Kepada Allah kita kembali).

Tolong sebarkan kepada yang lain ye......

Wallahulam....!!!

Saturday, November 10, 2007

kezutan????!!!!






assalamualaikum...w,b.t.

alhamdulillah....akhirnye berpeluang jugak nak updte blog ni.....
esok dah kene balik matrik....maka bermulalah semester kedua.....
dan ini menunjukkan perjuangn plj terus dipikul demi mendaulatkn agama,bangsa n negara...
(patriotiknye)

seblum kemas barang ...ana nak criter satu story yg amat mengharu birukan ana.... :)
er...begini alkisahnye.......

pd mlm 22/10 yg lalu...tetiba je farah suwahida....shbtku ajak aku temankan die utk pinjm
laptop.....yg memelikkan aku ialah jam tlh menunjukkan pukul 11.30mlm..... tp mengenangkn die tlh bersusah payah membantuku menyiapkan risalah Al-Muttaqin utk bln 10....maka aku pun teman la die..........


tp....ape yg menambahkan kepelikanku adalah...ketika kami keluar dari rumah kami(surau Muttaqn) akami terserempak dgn due shbt kami iaitu jannah dan muslihah......

pelik sbab waktu mcm tu mrk dah brd di alam lain...hehe....

pada masa yg sama....majoriti shbt2 ku sudah melelapkan mata mereka......di rumah kami....

lalu tanpa buang masa aku dan farah pergi ke blok C2 utk pnjm laptop.... tapi farah menunjukkan kelakuannye yg amat pelik...sekejap tunjuk blik kwn die kat sane...sekejap kat cni....sekejap kat sinu........ :)


lalu aku terus dpt bau somethg yg x kene....dan sememangnye aku dah sangkakan....

ade lbh kurang 20 ajk surau@myfam nak wat brthday surprise party utkku.......


TERHARUNYE AKU.....YaAllah....alhamdulillah krn Kau kurniakan aku shbt2 yg amat memahami dan mengenali diri yg kerdil ini...YaAllah....Kau satukanlah hati2 kami YaAllah.... dan jgnlah Kau pisahkn hati2 kami......


nilah kek yg mrk belikan....aku x tau brp abis duit mrk....ade mknan ......tp ape yg ptg ade pengisian yg dpt menguatkn dan memantapkan lg ukhwah yg trjalin.......... (walopun pd ms tu muslimin marah sbb kdg2 kami 'terbising')






sbnrnye aku br nak buat surprise kpd shbt2ku dgn menjamu mrk kek blueberry yg ibuku bwkn pd ptg td.....ni keknye....

.
x sangka dua2 kek ni bluberri...shbt2ku smacam memahami diriku yg amat suke dgn kek ni (sbsb x cepat muak) :)

apepun...syukran shbtku.......Hanya Allah yg dapat membalas jasa kalian......

k.aja,k.ibah,k.liza,k.mard,k.ti,yati,yana,k.sau,k.chik,jannah,mus,acu,k.lang n rmai lg.......


nilah atr peristiwa yg x dpt aku lupakan spnjg aku brd d mtrk...... mungkin disebabkn terlalu terharu....aku hanya bisa melelapkn mataku ini jam 4pg....


alamak...ngantuk dah ni....nak buat ibadah yg paling mudah(tdo)......esok kene bgn awl.....

akhir kalam...renungilah pict yg ade kat bwh ni...

Tuesday, November 6, 2007

dah abis sem 1....



alhamdulillah...akhirnye sem 1 dah tamat........tp x tau la mcm mane dgn result nant......

berserah n bertawakkal je kpd Yg Maha Esa...mudahan dapat ape yg dikehendaki.......


dah lame x update blog ni.......bz la katakan.....


smalam baru habis muet......tp ade satu criter yg nak dikongsi bersama...

ade sahabat tu....2x pergi meninggalkn kmph x bgtau pun......

Qis......bile la lagi boleh jumpa.....Qis ni study kat utara nun jauh di sane.....negeri jelapang padi...

hari tu ms keluar matrik x sempat nak jumpa pun....smalam balik x bgtau..... xpe la Qis....

nampaknye lain x kene datang lagi la....... :)


buka sem 2 nant aku akan kehilangan seorg sahabat yg slalu jadi teman 'gaduhku'. betul x sakinah??ermmmm........kinah dah tubik uia,,,dapat kos sains bio.....kinah...wana ade shbt smap kat sane amik sains bio....name die mardiah.....kinah penah jumpa die dulu....... tp kan kinah......

nant sape yg nak gaduh ngn kome dlm kelas nant?????apepun....ana akan sentiasa doakan kejayaan nti x kire ant kat mane.......nant kinah nak kluar...... janah pun nak kluar....

dua2 tu jpp......

kalo janah kluar...sape nak buli wana dlm dorm....sunyi la dorm kalo janah kluar......

harap dah x de shbt lain yg nak keluar dr kmph....

:(......


apepun....yg tinggal mesti teruskn perjuangn.....tinggal lg 1 sem je lg.......

impian n cita2 akn tetap ditunaikan.....semua org ade impian .....

ape agaknye impian kalian sume yerk???


eh....ade org datang la.....

stop smpi cni je dulu.........

jumpa lg di lain lembaran.....

wassalam.....

Friday, October 19, 2007

finalllllllllllllllllllllllllllllll


salam......................................


alamak...final dah dekat......tp byk lg x study.......

cuak....struggle la..........

Monday, October 8, 2007

the grand night....







assalamualaikum.....sedar x sdar kite dah berada di penghujung ramadhan........so blhla kt check blk ap yg dh jd ngn 20 ramadhan kt sblmny...amatlh rugi kalo kt x b'usaha merebut mlm al-qadar yg mgkn kt x kn jumpe lg lps ni..adakh kt m'jd org yg lbh baik,x de p'ubhn @ lbh truk lg dr b4 ramadhan???nauzubillah...



mlm ni mlm ke27 ramadhan ...dan ade byk pendapat mengatakan 27 ramadhan mrpkn mlm lailatul qadr...benarkah???Hanya Allah yn Maha Mengetahui....ape yg ptg...marilah same2 kite berush mencari the grand night which is better than 1000 month...



selama berpuasa kat matrik ni...sekali jer pernah berbuka di cafe......suasana lebih meriah berbuka di surau bersama sahabat2....ape yg dpt dirumuskan....ms berbuka di surau menggunakan talam....yg seronoknye satu talam kongsi 6-8 org.......masa berbuka,kami berpegang kpd konsep suapan pertama di mulut sahabat.....memang menganehkan pada masa mula2 kami makan bersuap....mcm budak kecik...tp skrg x seronok kalo makan x bersuap.... betul x k.aja.,k.ibah.,k.liza.,ida,.kinah.,mahfuzah.,mukaramah.,zuraidah.,kakcij.,kaksau.,(fuh...xlarat nak tules satu2)????alhamdulillah....kite masih lagi dpt merasa damai ketika berbuka...marilah kite berfikir sejenak terhadap sahabat2 seperjuangn di palestin yg mnjlnlkn ibadah di samping berperang dgn zionis yg kejam lg zalim...... sbg umat islam....marilah kite bersame2 mendoakn keselamatan umt islam di palestin dn masjid al aqsa......moga islam terus gemilamg.....



dah lame x wat post...rase nak tules byk2.....memandgkan ade meetg mlm ni....x dpt nak teruskan hajat......kalau ikutkan nak angkat komputr ni letak dlm bilik....lusa dah nak balik.... rasa x sabar nak berbuka bersama keluarga tercintaa....raye dah nak dekat....final pun dah hampir....tp preparation x abis lagi...slagi ms masih ade....slagi nyawa dikandung badan...sama2lah kite berusaha utk mencpai target dlm pspm.....yg ptg ingat!!!!!!!! bel;ajar no 1 tp dakwah bukan no 2....................



akhir kalam....selamat beribadah dan salam aidilfitri.........



Saturday, September 8, 2007

ramadhanul mubarak

INSYAKALLAH…DENGAN IZINNYARAMADHAN DATANG SUDAH PASTIMENGUNJUNGI

KITA SETAHUN SEKALIDUGAAN DAN CUBAAN DARI ILAHIMUSLIMIN DAN

MUSLIMAT HARUS HARUNGIMOGA ILMU DAN PENGAJARAN DAPAT

DIPEROLEHIMENJADI PEDOMAN DAN PANDUAN HIDUP

INI.DOAKANLAH………….SEMOGA ALLAH BERI KEKUATAN DAN KEBERKATANNYA

KEPADA UMAT ISLAM SELURUH DUNIA. AMIN.SELAMAT BERPUASA.

(Al - Quran ini) sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), Kitab yang banyak faedah-faedah dan manafaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan-kandungan ayat-ayatnya, dan untuk orang-orang berakal sempurna beringat mengambil iktibar.Surah Al - Saad (29)

Maha Berkat Tuhan yang telah menjadikan di langit, tempat-tempat peredaran bintang, dan menjadikan padanya matahari serta bulan yang menerangi.Surah Al - Furgaan (61)

Dan orang-orang yang berpegang teguh dengan kitab Allah serta mendirikan sembahyang, Sesungguhnya Kami tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki (keadaan hidupnya).Surah Al - A' raaf (170)


assalamualaikum w.b.t.....

sebenarnye esk ade test bio....combine chapter 4 5 n 6...tapi nak jugak meluangk sedikit ms utk blog ni...nxt week kene hantar kertas keje pi kat pengarah...tp x siap lagi...Ya Allah....Kau permudahkanlah jalan hambaMu ini YaAllah.....

semalam aku diuji dg ujian yg berat....rasa nak down je....tp Alhamdulillah..... shbt sentiasa menyedarkanku bhw tiada putus asa dlm kerja islam....tp aku tau bhw aku masih lg tidak kuat....mudah goyah....ntahlah.....bila mimpi pergi ke korea...terasa bahagia kerana meninggalkn tanggjwb yg amat berat di kmph... tp bila terjaga dr tidur....barulah aku sdr yg aku hanya bermimpi.....

sahabat...ketahuilah yg aku juga adalah hamba Allah yg lemah....jgn pndg tinggi kpd aku yg kerdil ini......jika kau give up...aku juga mudah utk give up.. itulah kuatnye penangan insan bergelar sahabat..... marilah same2 kite bangkit...


  • umat islam harus cemerlang..hari ini mest lebih baik...dari semalam2x..... jangan buang masa...sapa kata kita tidak boleh..kita ada Allah Maha Kuasa ...kita punya kuasa tenaga ....doa sebagai senjata....umat islam sentiasa boleh.....

teringt memori menasyidkan lagu ini setiap hujung minggu di smka tahap......



gambar kat atas tu gambar aku bersama sanas kat taman safari,indon...ms tu sanas baru umur 2 bulan....memula tu takut gak nak pegang...takut die makan jari.....tp rupanye mcm pegang kucing je.........:)


syamik kesempatan ni nak ucapkan selamat menyambut ramadhan mubarak.... ihya' ramadhan...mudahan bulan yang mendg tiba dgn penuh rahmat dr Allah ....


erm...kene sambung study bio ni....xlame nak test...hope dpt jwb ngn baik....insyaAllah bin najah wa rahmah....maas salamah.....


Sunday, September 2, 2007

minggu bzzzzzz.......




salam....alhamdulillah ....sempat juga ana luangkan sedikit ms utk mencoret sesuatu di blok ini...


dah lame x lawat blog sendiri.....rindu pula......niat ingin menyiapkan assgment website..... tp ade masalah lain pula......


sahabat yg ana kasihi........rindu ana pada ukhti adila,ukh fathiyah wa ukht tasya.... maaflah coz ana x berkesempatan utk hantar shbt2 1 sept yg lalu di airport..... ana doakan antunna semua dpt menyesuaikn dri dgn cepat di bumi anbiya'.....ij'al jaiyidan.... dan jgn lupa doakan kejayaan kami di sini....


berbalik kpd tajuk post hari ni........bukan minggu tp bulan yg sibuk..... ana dilantik utk menjadi timb. pengarah minngu penghayatan islam di matrik.....(under biro rohani jpp). ana harap ana dpt praktikkan pesanan adila(a.a) dalam kaedah bahagikan masa. tentu shbt lain nak tau kan.....senang cerita....sediakan sebuah buku things to do.....ape yg ptg utk menjayakan kaedah ini ialah DISIPLIN .inilah masalah yg an ana hadapi.....Ya Allah.....Kau bantulah hambaMu yang lemah dan kerdil ini .......masalah ni nampak mudah tp susah.....


nampaknye ana x byk masa utk coret dgn lebih panjang....InsyaAllah bersua kembali..... maas salamah.......


Saturday, August 25, 2007

esok balik matrik.....


alhamdulillah.....dgn izin Allah..,dpt ana meluangkn sdkt msa utk mencoret sesuatu di blog ini seblum kembali ke matrikulasi....x dpt ana gambarkan betapa ana rindu pd shbt2 myfam di mtrk.....barang x siap packg lg ni....tp memikirkan susah utk diri ini meluangkn msa utk serve intrnt....so..its bettr 4 me to serve it now.......
Untuk renungan bersama. Semoga bermanfaat. Jika harta yang hilang dari diri seseorang, maka tiada apa pun yang hilang, Jika kesihatan yang hilang dari diri seseorang, maka ada sesuatu yg hilang, Tetapi jika akhlak yang hilang dari diri seseorang, maka segala-galanya telah hi lang dari diri seseorang. Dikisahkan, bahawasanya di waktu Rasulullah s.a.w. sedang asyik bertawaf di Ka'bah, beliau mendengar seseorang di hadapannya bertawaf, sambil berzikir: "Ya Karim! Ya Karim!" Rasulullah s.a.w. menirunya membaca "Ya Karim! Ya Karim!" Orang itu lalu berhenti di salah satu sudut Ka'bah, dan berzikir lagi: "Ya Karim! Ya Karim!" Rasulullah s.a.w. yang berada di belakangnya mengikut zikirnya "Ya Karim! Ya Karim!" Merasa seperti diolok-olokkan, orang itu menoleh ke belakang dan terlihat olehnya seorang laki-laki yang gagah, lagi tampan yang belum pernah dikenalinya. Orang itu lalu berkata: "Wahai orang tampan! Apakah engkau memang sengaja memperolok-olokkank u, kerana aku ini adalah orang Arab badwi? Kalaulah bukan kerana ketampananmu dan kegagahanmu, pasti engkau akan aku laporkan kepada kekasihku, Muhammad Rasulullah." Mendengar kata-kata orang badwi itu, Rasulullah s.a.w. tersenyum, lalu bertanya: "Tidakkah engkau mengenali Nabimu, wahai orang Arab?" "Belum," jawab orang itu. "Jadi bagaimana kau beriman kepadanya?" "Saya percaya dengan mantap atas kenabiannya, sekalipun saya belum pernah melihatnya, dan membenarkan perutusannya, sekalipun saya belum pernah bertemu dengannya," kata orang Arab badwi itu pula. Rasulullah s.a.w. pun berkata kepadanya: "Wahai orang Arab! Ketahuilah aku inilah Nabimu di dunia dan penolongmu nanti di akhirat!" Melihat Nabi di hadapannya, dia tercengang, seperti tidak percaya kepada dirinya. "Tuan ini Nabi Muhammad?!" "Ya" jawab Nabi s.a.w. Dia segera tunduk untuk mencium kedua kaki Rasulullah s.a.w. Melihat hal itu, Rasulullah s.a.w. menarik tubuh orang Arab itu, seraya berkata kepadanya: "Wahai orang Arab! janganlah berbuat serupa itu. Perbuatan serupa itu biasanya dilakukan oleh hamba sahaya kepada tuannya, Ketahuilah, Allah mengutusku bukan untuk menjadi seorang yang takabbur yang meminta dihormati, atau diagungkan, tetapi demi membawa berita gembira bagi orang yang beriman, dan membawa berita menakutkan bagi yang mengingkarinya. " Ketika itulah, Malaikat Jibril a.s. turun membawa berita dari langit dia berkata: "Ya Muhammad! Tuhan As-Salam mengucapkan salam kepadamu dan bersabda: "Katakanlah kepada orang Arab itu, agar dia tidak terpesona dengan belas kasih Allah. Ketahuilah bahawa Allah akan menghisabnya di hari Mahsyar nanti, akan menimbang semua amalannya, baik yang kecil mahupun yang besar!" Setelah menyampaikan berita itu, Jibril kemudian pergi. Maka orang Arab itu pula berkata: "Demi keagungan serta kemuliaan Tuhan, jika Tuhan akan membuat perhitungan atas amalan hamba, maka hamba pun akan membuat perhitungan dengannya!" kata orang Arab badwi itu. "Apakah yang akan engkau perhitungkan dengan Tuhan?" Rasulullah bertanya kepadanya. 'Jika Tuh an akan memperhitungkan dosa-dosa hamba, maka hamba akan memperhitungkan betapa kebesaran maghfirahnya, ' jawab orang itu. 'Jika Dia memperhitungkan kemaksiatan hamba, maka hamba akan memperhitungkan betapa keluasan pengampunan- Nya. Jika Dia memperhitungkan kekikiran hamba, maka hamba akan memperhitungkan pula betapa kedermawanannya! ' Mendengar ucapan orang Arab badwi itu, maka Rasulullah s.a.w. pun menangis mengingatkan betapa benarnya kata-kata orang Arab badwi itu, air mata beliau meleleh membasahi Janggutnya. Lantaran itu Malaikat Jibril turun lagi seraya berkata: "Ya Muhammad! Tuhan As-Salam menyampaikan salam kepadamu, dan bersabda: Berhentilah engkau dari menangis! Sesungguhnya kerana tangismu, penjaga Arasy lupa dari bacaan tasbih dan tahmidnya, sehingga la bergoncang. Katakan kepada temanmu itu, bahawa Allah tidak akan menghisab dirinya, juga tidak akan memperhitungkan kemaksiatannya. Allah sudah mengampuni semua kesalahannya dan la akan menjadi temanmu di syurga nanti!" Betapa sukanya orang Arab badwi itu, apabila mendengar berita tersebut. la lalu menangis kerana tidak berdaya menahan keharuan dirinya. " Kalau tidak keberatan... . Tolong sebarkan cerita ini kepada saudara Muslim Muslimat yang lain agar menjadi renungan dan pelajaran kepada kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah meninggal dunia... "
wassalm......

Tuesday, August 21, 2007



Anas (May Allah be pleased with him) said that when
the Messenger of Allah (peace and blessings of Allaah be upon him),
was faced with a serious difficulty, he would always supplicate,

"Ya Hayyu, ya Qayyumu, bi-rahmatika astaghithu

(O the Living, O the Eternal, I seek help in Your grace).

(Tirmizhi)




Alhamdulillah.....


Asslamualaikum w.b.t.........pembuka bicara......Alhamdulillah....akhirnya 22/8 jam 4.15am siap juga first blog ana......x sangka yg ana akan siapkan blog ni.....syukran ila sodiqi terutamanya shbt2 smap yg sentiasa bg dorongan utk siapkn blog.....dan utk myfamilyMuttaqin(myfam_kmph), syukran once's again......

"Ikhlas dr naluriku...aku rindu jiwa2 yg sering mendidikku,berkongsi masalah denganku,berselisih pendapat dgnku, memujukku, bergurau dgnku, & meniup semangat kpdku,...... ku mohon padaMu Kau kuatkanlah ukhwah atr jiwa2 kami...krn jiwa ini yg sentiasa mnjdkan rindu padaMu tumbuh dlm perjuangn Islam"